Друк
Розділ: Освіта

Петро ЯцикМіністерство освіти і науки України спільно з Лігою українських меценатів проводить його серед дітей української діаспори

Просимо українські громадські організації забезпечити проведення конкурсу! Рекомендації щодо організації та проведення конкурсу, довідкові матеріали, а також завдання для його учасників додаються.

Рекомендації щодо організації та проведення Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика серед дітей української діаспори

VII Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика (далі - Конкурс) проводиться Міністерством освіти і науки України спільно з Лігою українських меценатів та громадськими організаціями.

Конкурс має на меті:

- сприяти національній єдності та вихованню шанобливого ставлення до культури і традицій українського народу;

- підносити престиж української мови в Україні та за її  межами;

- підвищувати рівень знань з української мови;

- виховувати у молодого покоління українців зарубіжжя любов до мови свого народу, усвідомлення того, що українська мова є генетичним кодом української нації;

Конкурс проводиться як творче змагання учнівської молоді, яка любить і шанує українську мову, виявляє знання мовних тонкощів, має схильність до творчості. Конкурс проводиться щорічно у навчальних закладах України та школах української діаспори незалежно від типу, форми власності та підпорядкування для всіх дітей, які виявили особисте бажання взяти у ньому участь.

Конкурсні завдання для дітей української діаспори  розробляються  Міністерством освіти і науки України і розміщуються на сайтах міністерства та Ліги українських меценатів, або (за бажанням) передаються через дипломатичні установи України. Конкурсантам будуть пропонуватися письмові завдання з української мови на визначення грамотності та роботи на розкриття творчих здібностей .

Для організації та проведення міжнародного (заключного) етапу конкурсу пропонуємо в країні, де відбувається конкурс, створити регіональний організаційний комітет та обрати його голову. Голова оргкомітету  несе відповідальність за організацію конкурсу, за секретність завдань та відправку їх в Україну. Регіональним комітетом визначається час та місце проведення конкурсу. Виконання конкурсних робіт дітьми рекомендуємо провести в одній або кількох школах регіону одночасно. Якщо кількість учасників конкурсу перевищує 60 чоловік, просимо провести відбір кращих робіт, розглянувши їх на засіданні журі, склад якого затверджується регіональним оргкомітетом. З тих робіт, що розглядались регіональним журі, просимо відправляти  не більше п'яти робіт з кожної паралелі.

Конкурсні роботи до 10 березня 2007 року (за штампом поштового відділення) необхідно надсилати на адресу Інституту інноваційних технологій і змісту освіти ( каб.228, сектор освітніх зв'язків з діаспорою), вулиця П.Сагайдачного, 37, м. Київ, 04070, Україна.

Роботи учасників конкурсу будуть зашифровані та передані на розгляд журі, яке складається з провідних науковців та кращих вчителів України. За результатами перевірки робіт (кількістю набраних балів) будуть визначені переможці та лауреати.

Нагородження переможців VII Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика відбудеться у травні ц.р. Переможці будуть відзначені дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів і цінними подарунками. Діти з шкіл української діаспори, які посядуть перші місця у конкурсі (віком 10-16 років), будуть запрошені в Україну на відпочинок у літньому оздоровчому україномовному таборі.

Разом з конкурсними роботами бажано надсилати інформацію про проведення конкурсу, його учасників, а також відгуки вчителів  про завдання, їх відповідність рівню знань учнів та складність.

Телефони для довідок:

Ліга українскьких меценатів: (044) 486-53-78, 230-81-19 (Кузишин Тетяна)

Інститут інноваційних технологій і змісту освіти

(044) 417-85-53, факс 417-83-36 (Колесник Лариса Олександрівна).

Сайт Міністерства освіти і науки України: www. mon. gov.ua.

Враховуючи стислий термін для проведення конкурсу, Культурний центр України в Москві може сприяти в передачі конкурсних робіт до Києва. Прийматимуться роботи, оформлені за всіма правилами і рекомендаціями конкурсу. В Україну відправлятимуться роботи, що надійшли до Культурного центру до 7 березня 2007 року включно. 

Довідкові матеріали про Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика

У 2006-2007 навчальному році відбувається  VII  Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика.

Конкурс було засновано Міністерством освіти і науки України та Ліги українських меценатів.  Петро Яцик -  українець з  Прикарпатського села Верхнє Синьовидне, який емігрував у Канаду, зумів там створити будівельну корпорацію та стати мільйонером. П.Яцик був одним із ініціаторів проведення конкурсу з української мови та надав фінансову підтримку для його проведення. П.Яцик приїздив в України разом з донькою Надією, був почесним гостем  конкурсу.  Після його смерті конкурсу присвоєно ім'я Петра Яцика. Фонд, який створила його донька,   всі ці роки здійснював фінансову підтримку конкурсу. 

Міжнародний конкурс з української мови  щороку стартує в одному із обласних центрів України  9 листопада в День  української писемності та мови.

Зі здобуттям Україною незалежності, одним із найважливіших завдань, яке постало перед державою, було створення всебічних умов для розвитку і утвердження української мови як державної.

Указом президента України 9 листопада - встановлено і відзначається як День  української писемності та мови.

День, свято української писемності та мови,  пов'язується з іменем преподобного Нестора (відзначається православною церквою 9 листопада). Ім'я Нестора-літописця  є складовою нашої культури, а культура - це свідоме пізнання світу, духовна вишуканість та переконаність.

Відзначення свята української писемності і мови є добрим початком розголосу нашої історичної слави, утвердженням українців як великої нації, що має за плечима  тисячолітню історію, а попереду перспективу сходження і розвитку.

Свято, як і Міжнародний конкурс з української мови, спрямоване на підтримку рідної мови, з метою привернення уваги світового українства до проблем української мови, на необхідність її вивчення і розвитку, пропаганду і популяризацію української мови, та, водночас,  демонстрацію її краси і багатства, літературної довершеності. 

Завдання для учасників Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (для шкіл української діаспори) 2006 -2007 н. р.

2-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 1 астрономічна година)

1. Відгадайте загадки, запишіть слова-відгадки, підкресліть букви, які позначають голосні звуки.

Хвіст крючком, ніс п'ятачком.

Що мовчить, а розуму вчить?

2. Допишіть речення.

Цибуля гірка, а морква (яка?) ... .

Огірок зелений, а буряк (який?) ... .

Троянда червона, а конвалія (яка?) ... .

3. Допишіть, як хто пересувається.

Жаба ... .

Риба ... .

Орел ... .

4. Подані слова кожного рядка розташуйте так, щоб вийшло речення. Утворені речення запишіть.

Читання, закінчився, урок.

Перерва, велика, почалася.

На, учні, вийшли, усі, подвір'я.

Василько, залишились, у, Мар'янка, класі, та.

Сьогодні, чергові, вони.

3-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 1 астрономічна година)

1. Спишіть. Поставте знак наголосу в кожному слові. Підкресліть у словах букви, які  позначають м'які (=) й  тверді (-) приголосні звуки.

Зацвіла в долині червона калина,

ніби засміялась дівчина-дитина.

2. Розташуйте подані слова у дві колонки за алфавітом:  у першу - назви фруктів, у другу - овочів.

Абрикос, редиска, помідор, лимон, яблуко, морква, капуста, груша, буряк, квасоля, слива, персик, горох, апельсин, картопля.

3. Поширте речення за допомогою поданих запитань.

Дівчатка (що роблять?) (яку?) пісню.

У лісі (хто?) знайшли (кого?)

По морю (що робив?) (який?) корабель.

4. Розмістіть і запишіть  речення так, щоб утворився зв'язний текст.

Зайшла у трамвай старенька бабуся. Бабуся подякувала Ігореві й сіла. Ігор схопився з місця. Їхав Ігор з мамою трамваєм.

4-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 2 астрономічні години)

1. Замініть кожне з поданих словосполучень близьким за значенням іменником.

Сильна метелиця -

Велике нещастя -

Дощ з блискавкою -

Сильний дощ -

2. Випишіть виділені слова, розберіть їх за будовою.

Вишила суничку нитка червоненька.

Вишила листочок нитка зелененька.

Вишила садочок, вишила долинку,

Вишила у небі сонечко й хмаринку.

Г.Кирпа.

3. Утворіть речення з поданих слів кожного рядка, якщо треба змінивши закінчення.     

1. наша, стояла, недалеко, будинок, від, море.

2. діти, в, морська, вода, купалися, часто.

3. на, море, хвилі, були, великі.

4. над, море, літали, чайки.

4. Кожне з поданих словосполучень уведіть в окреме  речення.

Голки для шиття;    ялинові голки.

Гарячий чай;         гаряче серце.

5. Складіть і запишіть лист-привітання з Днем народження.

5-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 2 астрономічні години)

1. Дайте повні відповіді на подані запитання, використовуючи іменники в дужках. Запишіть. У відповідях підкресліть іменники у множині.

1. Яких тварин ти бачив в зоопарку? (тигри, мавпи, ведмеді, леви)

2. Яких дерев багато в наших лісах? (берези, ялини, сосни, дуби)

3. Чого багато біля пристані? (катери, човни, яхти)

2. Спишіть текст, вставляючи пропущені букви е та и.

Прокинулася с..ничка вранці. Под..вилася довкола. Сніг л..жить. Але їй в..село. Пурхнула на в..соку б..різку. Заспівала в..селу пісню. Скоро в..сна прийде, т..пло прин..се. Знову ліс заз..л..ніє.

3. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Підкресліть прийменники однією лінією, а префікси - двома.

Човен (від) плив (від) берега.

Ми (до) їхали (до) школи автобусом.

Марійка (на) писала (на) конверті свою адресу.

4. Спишіть текст, додаючи замість крапок потрібні за змістом слова.

Вдень на небі світить ... , а вночі - ... .

Влітку сонце сходить ... , а взимку - ... .

5. Складіть і запишіть твір про осінь, використовуючи такі прикметники: золота, щедра, лагідна, багряна, жовтолиста, мінлива.

 6-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 2 астрономічні години)

1. Які слова тут зашифровано? Прочитайте і запишіть їх. З виділеними словами складіть речення.

Мі100, г1а, 3тон, 3вога, смор1а, гор1а, 100ли, ві3, ві3на, 40а, 100рінка, 100лиця, 7я, і100рія.

2. Доберіть до прикметників антоніми. Запишіть їх.

Теплий, веселий, добрий, солодкий, яскравий, білий, верхній.

3. Утворіть словосполучення, у яких наведені слова були б головними.

 Будинок, широкий, п'ять, захований, писати, цікаво, щось.

4. Спишіть слова, вставляючи йо чи ьо.

Л....н, ра....н, бад....рий, сер....зний, ....д, ма....р.

5. Допишіть казку про лисицю і журавля. Підкресліть іменники, визначте їх рід.

Лисиця покликала журавля на обід і подала кашу на тарілці. Журавель нічого не міг взяти своїм довгим дзьобом, і лисичка сама все з'їла.

На другий день ...

7-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 2 астрономічні години)

1. Випишіть подані слова у три колонки: у першу - слова, у яких звуків і букв порідну; у другу - слова, у яких звуків менше, ніж букв; у третю - слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Явір, огороджений, опоряджую, ходжу, мряка, гребінь, щедрий, малюк, юрба, динька, знаємо, оцінювати, безкраїй, сяють.

2. Перепишіть, добираючи з дужок потрібні букви. Вставлені букви підкресліть.

Робота наша - дж(е,и)р(е,и)ло радості. Д(е,и)р(е,и)во по плодах пізнається. Всяка розк(и,і)ш може зуб(о,у)жіти й висохнути, лише чесне р(е,и)м(е,и)сло забезпечить неп(и,і)шне, але спок(и,і)йне існування. Краще голий та правдивий, ніж б(а,о)гатий та беззаконний. Не слід пр(е,и)неволювати друга до того, що тебе зв(е,и)с(е,и)ляє, а його мучить. Без розуму й за морем п(а,о)гано.

3. Спишіть. Покажіть усі можливі переноси.

Кукурудза, гайок, війна, голка, ялина, аптека, годинник, подзвонити, підвозити, розгрібати.

4. Поширте речення різними однорідними членами. Запишіть. Усі члене речення підкресліть.

Школярі садили яблуні. Опадає листя. За річкою зеленіє ліс.

5. Уявіть котрийсь із фантастичних предметів, які згадується в казках, фільмах, художніх творах (наприклад, чарів паличка, машина часу тощо). Складіть і запишіть художній опис одного з таких фантастичних предметів.

8-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 2 астрономічні години)

1. Спишіть, добираючи присудки відповідно до змісту. Підкресліть головні і другорядні члени речення.

У лісі ... тиша. Небо ... хмарами. Молоде листя жадібно ... вгору назустріч дощу. Стежка темною стрічкою раз у раз ... між кущами. Під ногами стиха ... вогке старе гілля. Незабаром дорога ... з лісу і ... по горі над берегом.

2. Виберіть потрібне слово з довідки для влучного порівняння. Запишіть утворені порівняння, з одним утворіть складне речення.

Хоробрий як ...,      боязкий як...,

гарний як ...,            упертий як ...,

хитрий як ...,             німий як ...,

тихий як ...,               балакучий як...

Довідка: заєць, миша, лев, осел, лисиця, свиня, риба, сорока.

3. Запишіть слова у дві колонки: у першу -слова з префіксом при-; у другу - слова з префіксом пре-.

Пр..брати, пр..мокрий, пр..дивний, пр..ручений, пр..азовський, пр..тримати, пр..важко, пр..ніс, пр..ірпінський, пр..хилити, пр..скорити, пр..мудрий, пр..чинити.

4. Які фразеологізми заховані в цих запитаннях? Відгадайте і запишіть.

1. Що можна ловити все життя, але не спіймати ніколи?

2. Коли беруть ноги на плечі?

3. Що можна ламати без рук і без будь-якого знаряддя?

5. Чи знаєте ви щось про походження назви свого міста чи села?

Напишіть твір на цю тему.

9-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 3 астрономічні години)

1. Доберіть по 3 слова до кожної зі схем.

1. префікс + корінь + закінчення.

2. префікс + корінь + суфікс + закінчення.

3. корінь + суфікс + закінчення.

2. Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки: у першу - слова з префіксом з-; у другу - слова з префіксом зі-; у третю - слова з префіксом с-.

(з/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати, (з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати, (з/зі/с)в'ялий, (з/зі/с)тулити, (з/зі/с)йти, (з/зі/с)малку.    

3. Запишіть слова, вставляючи и або і. У кожному рядку підкресліть зайве слово.

1. Х..мія, математ..ка, астроном..я, г..мнастика.

2. Антракт..да, Мадр..д, Браз..лія, Мар..я.

3. В..мпел, ол...мпіада, чемп..онат, еп..тет.

4. Прочитайте. Випишіть лише словосполучення. Визначте у них головне і залежне слово.

Приготуватися до зустрічі. Протягом місяця. Розпускаються бруньки. Хмарний день. Пливемо за течією. Троянди й виноград. Понад берегом. Палити заборонено. Вздовж лану. Будемо поспішати.

5. Зробіть повний синтаксичний розбір речень. Накресліть схеми.

Люблю людей землі моєї, бо й я землі моєї син.

Хоч була осінь, а день видався теплий, погожий.

6. Напишіть твір-роздум  на тему "Що я найбільше ціную в людині".

10-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 3 астрономічні години)

1. Спишіть, вставляючи пропущені вказівні слова і розставляючи розділові знаки. Виділені слова розберіть як частину мови.

Хто принижує чужу честь ... і свою топче.

Яку дружбу заведеш ... й життя проведеш.

Не ...друг що лащиться а ... що печалиться.

Що собі не мило  ... й людям не зич.

Де більше науки ... менше муки.

2. Спишіть, вставляючи, де треба, пропущений апостроф.

Цв..ях, сурм..яний, духм..яний, розм...якнути, дзв..якнути, комп..ютер, порть..єра, пів..яблука, ін..єкція, різьб..яр, св..ято, тьм..яний, мавп..ячий, верб..я, торф..яний, без..ядерний, рель..єф.

3. Наведені слова поставте у формі місцевого відмінка і запишіть. Визначте корінь.

Ріка, вухо, подруга, ніж, дорога.

4. Поясніть значення поданих прикметників, складіть з ними речення.

Веселий - веселковий, сумний - сумнівний, жалібний - жалюгідний.

5. Визначте і підкресліть такі члени речення:

1. підмет: Чотири літа пролетіло.

2. присудок: Ніч видалась темнішою.

3. додаток: Я машинально зриваю цвіт яблуні.

4. обставини: Понад ставом увечері шепчуться осокори.

6. Напишіть твір-роздум  на тему "Що врятує світ?"

11-й рік навчання

(Для виконання завдання надається 3 астрономічні години)

1. Спишіть, розкриваючи дужки, словосполучення, підкресліть числівники.    

(П 'ятдесят)мільйонний народ, (сто)тисячні трибуни, (сорок)відерна бочка, (два)тисячний колектив, (сімдесят три)метрова відстань, (вісімдесят п'ять)річний ювілей, (три)сотий глядач.

2. Спишіть, вставляючи, де це потрібно, пропущені букви і апостроф.

Е..зам..наційний, р..ю..зак, прислів..я, ле..кий, прац..овитий, Ізмаїл..с..кий, Вас..чин, жираф..ячий, з..л..нес..н..кий, мавп..ячий, біл..ці, довір..я, дитин..чин, ад..ютант, фу..бол.

3. Спишіть, розставляючи розділові знаки.

Туман ішов очевидячки з річки з плавнів. Бачу здалека хвиля іскриста грає вільно на синьому морі. Знову зацвіли сади і дружно загули бджоли. О пісне вкраїнська дзвінка невмируща ти мука і радість ти гнів і любов. Правда може я сам таки в цьому й винен. Як помер батько земля йому пухом зоставив нам дев'ять пар волів полових хороших.

4. Затранскрибуйте слова. Зробіть їх фонетичний розбір.

Перехідність, заміщення, розчинність.

5. Спишіть. Зробіть повний синтаксичний розбір речення. Накресліть схему.

А місяць, що перше висів серед ясного неба сірою малопомітною плямою, під темним крилом ночі зразу ожив і засвітився білим чарівним огнем.

6. Напишіть твір - роздум на тему "Дороги, які ми обираємо"

Завдання для студентів вищих навчальних закладів

(Для виконання завдання надається 3 астрономічні години)

1. Затранскриптуйте слова Зробіть фонетичний розбір трьох з них (на вибір).

Безпросвітний, помилятися, радишся, дочці, пестливий, нігтик, непримиренність.

2. Розберіть слова за будовою.

Етнографічний, неперевершеність, електрозварювальник, перерозподіл, безпрограмний, укупі, передранішній.

3. Доберіть синонімічні слова до поданих фразеологізмів.

З р а з о к: Пекти раків - червоніти.

Робити з мухи слона. Пасти задніх. Намотати на вус. Плутатися під ногами. Ні пари з уст. Виходячи з себе. Впадати в очі. Втирати очі. Розбити глека. Ловити гав.

4. Поясніть значення омонімів.

Атлас - атлас.     Брак -брак.     Метр -метр.

Грамота - грамота.     Лава - лава.

5. Спишіть. Зробіть повний  синтаксичний розбір речення.

Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О. Довженко).

6. Напишіть твір у публіцистичному стилі на морально-етичну тему "Ти знаєш, що ти - людина".

Прес-служба МОН

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.">Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Додатково

Сьогодні розпочинається Сьомий міжнародний конкурс імені Петра Яцика.

Щоправда, тепер фінансуватимуть його вітчизняні меценати

Сьогодні всі охочі мають нагоду долучитися до патріотичної акції і написати диктант національної єдності, який читатимуть по радіо. Роботи перевірятиме спеціальна комісія, створена при Національній радіокомпанії. Переможцям вручать нагороди — бібліотечки української літератури, годинники, приймачі... Така акція в Україні відбувається уже вшосте. Радіодиктант, започаткований Лігою українських меценатів та Національною радіокомпанією, проводитимуть о 15-й годині 10 хвилин на третьому (“Культура”) й першому каналах. Як зауважив виконавчий директор Ліги українських меценатів Михайло Слабошпицький, чимало європейських країн, зокрема Польща, Угорщина, Болгарія, Франція, влаштовують такі самі диктанти, аби заохочувати громадян послуговуватися грамотною рідною мовою, а відтак — викоренити суржик...

Власне, 9 листопада — День української писемності й мови. За словами віце-президента Національної радіокомпанії Леонтія Доценка, нині транслюватимуть передачі, присвячені мовним проблемам. Радіомарафон стартує о шостій годині й триватиме допізна. Також сьогодні розпочинається Сьомий міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика.

Михайло Слабошпицький розповів, що нинішній конкурс відбудеться без підтримки Освітньої фундації Петра Яцика. А втім, грошова винагорода для переможців змагання не зменшиться. Скажімо, одинадцятикласники, які посядуть перше місце, одержать сім тисяч гривень, десятикласники — п’ять, учні молодших класів — три. Головним його спонсором стане акціонерне товариство “Фармацевтична фірма “Дарниця”. Як заявив президент Ліги українських меценатів, генеральний директор підприємства Володимир Загорій, “навіть якби ніхто нізвідки не пожертвував для конкурсу жодної копійки, він відбудеться”. Цього разу його старт — у стародавньому Чернігові.

До п’яти мільйонів юнаків і дівчат (торік саме стільки молодих українців демонстрували знання мови) долучаться і військовослужбовці. У Збройних силах України конкурс відбуватиметься в два етапи з 9 листопада до 22 травня. Напередодні Дня української писемності і мови міністр оборони Анатолій Гриценко видав наказ про участь військовослужбовців у мовних перегонах.

Голова журі конкурсу академік Любов Мацько зауважила: цього дня кожен має відчути, що за його плечима велика культура. Адже наше письменство бере початок з часів сивої давнини. Маємо такі унікальні пам’ятки, як “Велесова книга”, “Слово о полку Ігоревім”, “Повість минулих літ”... Саме через культуру наша держава прийшла до незалежності. Пані Мацько переконана: нині конче потрібно звернути увагу на культуру мовлення нашої молоді. Ні для кого не секрет, що повсякчас і в школах (навіть престижних), і у вузах, і на вулиці можна почути нецензурщину. Тому варто повсякчас нагадувати: наша мова є однією з найрозвиненіших, найбагатших, стилістично найдосконаліших, і немає потреби її засмічувати ненормативною лексикою. На глибоке переконання академіка, табуйовані слова несуть злу енергію, і дитина, яка їх використовує, схильна до агресії.

Заступник міністра культури і туризму Ольга Бенч-Шокало повідомила, що їхнє міністерство також долучилося до конкурсу в частині “Художнє читання”. Цього року для бібліотек буде закуплено українських книг на 16 мільйонів гривень.

На світлині: Петро Яцик.

Віра КУЛЬОВА “Хрещатик”

http://kreschatic.kiev.ua/?id=2961&page=2