Друк
Розділ: Партнерство

Для представлення в Росії російсько-українських авіаційних проектів президент Віктор Ющенко перед відльотом у Тбілісі відправив держсекретаря України

В Самарі 12 ерпня на заводському аеродромі ВАТ "Авіакор-авіаційний завод" відбулася презентація і демонстраційний політ першого серійного регіонального пасажирського літака Ан-140 російської зборки. Він був зроблений на самарському авіаційниому заводі, що входить в компанію "Базовий елемент" відомого російського мільярдера Олега Дерипаски, у кооперації з Харківським державним авіаційним виробничим підприємством. В урочистих заходах, присвячених цій події, взяли участь офіційні особи Росії й України, представники ділових кіл обох країн, потенційні замовники й експлуатанти авіаційної техніки.

Делегацію України на офіційний підйом у повітря цього російсько-українського літака очолив державний секретар України Олександр Зінченко. Людина, що входить у п'ятірку вищого керівництва України. Керівник виборчого штабу Віктора Ющенко на останніх президентських виборах і, як переконані в Києві, - ідеолог "помаранчевої революції". Тому урочистості з нагоди презентації нової самарської машини придбали політичне фарбування. Правда, державних прапорів і прапорців України в Самарі розвівалося багато, а жовтогарячого кольору була лише краватка в самого держсекретаря. При цьому тут звернули увагу на той факт, що Олександр Зінченко, як і самарський губернатор Костянтин Тітов зробили кар'єру на комсомольській роботі й обоє донедавна входили в керівництво соціал-демократичних партій своїх країн.

Правда, ще за десяток днів до цієї події тут говорили про можливу участь у ньому голови Верховної Ради України Володимира Литвина і спікера Державної Думи Бориса Гризлова чи голови Ради Федерації Сергія Міронова. Менш чим за тиждень з'явилося повідомлення про приліт у Самару держсекретаря - керівника адміністрації українського президента, якого може тут зустрічати голова адміністрації президента Росії Дмитро Медведєв. Але, схоже, у зв'язку з тим, що сам Віктор Ющенко після п'ятничної телефонної розмови з Володимиром Путіным полетів у Тбілісі, московський представник,  що відповідав би за рангом держсекретарю України, у Самару не прибув. Як виявилося трохи пізніше, саме на цей час голова президентської адміністрації Росії поїхав в відпустку. Хоча на заводському аеродромі самарського "Авіакора" у цей день приземлилося зі столиці навіть два лайнери з президентського авіазагону - літаки Ту-134 і Ту-154 з написами "Росія" на бортах - самим пізнаваним столичним гостем, мабуть, виявився екс-віце-прем'єр і  нинішній заступник президента компанії “Російський алюміній” Олександр Лівшиць.  Державний секретар був прийнятий у Самарі по-людськи тепло, але без прояву особливого пієтету.

Вітаючи екіпаж київських випробувачів із КБ імені О.К. Антонова і самарських літакобудувульників після демонстраційного польоту першого зібраного в Росії Ан-140, глава української делегації  відзначив: "Я щиро аплодую й екіпажу, і заводчанам за чудову роботу по створенню нового літака. Ан-140 - це символ. Він кинув виклик часу, авіаційному ринку. Але його символ у тім, що цей корабель увібрав досвід двох братерських народів. Ми разом підняли на крило блискучу машину, і я бажаю, щоб цьому літаку завжди супроводжував побіжний вітер, і на його шляху було менше турбулентності. У добрий шлях!" Коментуючи потім цю подію журналістам, держсекретар України відзначив, що співробітництво України з Росією не суперечить співробітництву з Німеччиною і США в сфері літакобудування. За його словами, "потрібно займати стільки ринків, скільки є можливостей", тим більше, що, за словами Олександра Зінченка, російський ринок для України є бездонним - "буде споживати стільки, скільки ми зможемо зробити".

Держсекретар України назвав перспективними для російського ринку не тільки Ан-140, серійне виробництво якого вже налагоджено в Самарі, але і літаки Ан-74, Ан-148. "Окремою темою" є розвиток сверхгабаритных літаків Ан-124-100 і Ан-225. "Відмовитися від таких перспектив можуть тільки недальновидні политики", - вважає Олександр Зінченко. Він підкреслив, що Президент України доручив чітко визначити стратегію і державну політику в цій сфері співробітництва з Росією. Налагодження нових фінансових і управлінських моделей, а також міжнародного співробітництва здатно відкрити тут нові обрії, переконаний Державний секретар України. Для присутніх на торжествах українських журналістів Олександр Зінченко очевидно в передодні відмічуваного через 12 днів Дня незалежності України помітив: "Те, що ми бачимо сьогодні - результат грандіозної наукової і конструкторської роботи. Цей задум народився ще в часи, коли Україна тільки придбала незалежність. І сьогодні ми бачимо результат - інтелектуальну машину".

В вівторок  16 серпня у ході свого робочого візиту в Росію державний секретар України Олександр Зинченко відвідав  VII Міжнародний авіаційно-космічний салон МАКС-2005, що відкрився  в місті  Жуковському Московської області. На салоні представлена продукція Авіаційного науково-технічного комплексу ім. Антонова. Як було офіційно заявлено, робочий візит у Росію держсекретаря України проходить у рамках україно-російських домовленостей на вищому рівні щодо поглиблення співробітництва в авіакосмічній сфері й в області новітніх технологій. Початок серійного виробництва Ан-140 став не тільки важливим кроком у розвитку авіабудування України і Росії, але і буде сприяти співробітництву між двома країнами і просуванню української авиатехники на російський ринок і ринки третіх країн. Як вважають українські експерти потреби тільки авіакомпаній Росії в регіональних літаках типу Ан-140 оцінюється приблизно в 150-200 машин, російські оцінки трохи скромніше – до 100 протягом наступних 10 років.

Ан-140 - перший і поки єдиний успішний проект кооперації між літакобудівниками України і Росії. Літак цей розроблений київським Авіаційним науково-технічним комплексом ім. О.К. Антонова, постачальником важливих вузлів і партнером по зборці першого літака для самарцев з 2003 року стало Харківське державне авіаційне виробниче підприємство під керівництвом енергійного і ініціативного генерального директора  цього підприємства Павла Науменка. Усього ж деталі і вузли для літака поставляють більш 800 контрагентів. Близько 50% комплектуючих надходить з Росії, 40% - з України, 10% - з далекого зарубіжжя. Харків'яни допомогли самарцам відновити і доукомплектувати виробничу лінію по зборці Ан-140 у Самарі, направили свій техперсонал для навчання колег і допомоги в створенні першої машини, поставили 70% агрегатів на перший російський Ан-140, нарешті, передали ОАО "Авіакор - Авіаційний завод" устаткування льотно-іспитової станції, без якого не відбувся б перший політ.

Очікується, що надалі Харків буде поставляти ряд у Самару ряд відповідальних агрегатів і брати участь у комплектації самарських літаків. 16 серпня перший російський Ан-140 був представлений на Міжнародному авіакосмічному салоні МАКС-2005. На сьогодні у самарського авіазаводу є 6 замовлень від авіаційної компанії "Дальавиа" і 3 замовлення від авіакомпанії "Якутія". Яка і почне експлуатацію цього першого літака на своїх регулярних лініях відразу після завершення його заводських іспитів. Тому він вже розфарбований у кольори цієї компанії. Ведуться переговори ще з 10 компаніями з приводу закупівлі літаків самарської зборки. На презентації нового самарського літака  також була присутня делегація від управління авіації ФСБ Росії, що має намір придбати 13 літаків Ан-140 для свого відомства, перш за все для російських прикордонників.

Андрій БОНДАРЕНКО