Є в нашому місті куточок, де можна побачити величезний жовто-блакитный- прапор України, дійсну, хоча і зменшену в кілька разів козацьку булаву, ознайомитися з літературою українською мовою і помилуватися національними барвистими українськими убраннями. Голок цей знаходиться " невеликий, але затишної кімнаті в ДК "Сучасник" (вул. Ипподромная, 121, де от уже десятий рік діє Сибірський центр української культури - "Сірий клин".

Випадковість це чи закономірність, судити складно, але ювілей центра збігся саме з роком України в Росії, оголошеним наприкінці 2001-го Президентом Росії Володимиром Путиным. Закономірність, напевно, тому, що всі ці роки активісти центра не тільки зберігали і розвивали власну культуру, віру і звичаї удалині від історичної Родін, але і зміцнювали дружні зв'язки з родинним російським народом.

Центр так і задумувався - для заощадження національної культури, привнесення її в багатобарвний букет вже існуючих у Сибіру культур інших народів. Основу організації склали в основному заслані в роки сталінських репресій жителі Західної України, їхні діти, онуки. Тоді, у 1947-м року, Омськ і Омська область стали кінцевим пунктом висилки сотень і тисяч західних українців. Ще наприкінці XIX - початку XX століть у ході столипінської реформи наша область посилено заселялася вихідцями з Малороссии - Полтавської, Чернігівської, Київської й іншої областей. Розселялися клином, охоплюючи південь Омської, Новосибірський областей, північ нинішнього Казахстану.

Как пояснює засновник центра і его перший голова Вирослав Мендзив, звідси і відбулася назва "Сірий клын". Чому "сірий", тобто "сірий"? Може бути, оттого, що в порівнянні з буйними фарбами "ридной батькивщины" убога природа Сибіру показалася першим переселенцям сумовитої і сіркою? Заселялася Омська область українцями й у період освоєння цілини. В роки Великої Вітчизняний найбільші заводи з Запорожжя були евакуйовані в Омськ.

Різні етапи свого становлення пережив "Сірий клин", але скрізь і усюди його поява на міських чи обласних фестивалях, концертних площадках, святах викликало в глядачів радість, формувало теплу, задушевну атмосферу в залі, прекрасний настрій і замилування національним українським колоритом, що почувається скрізь: і в яскравих костюмах, і в дивно злагоджено звучних піснях, і в особливостях кулінарних блюд. За 10 років існування організації в центра з'явилися свої друзі і "учні" у сільських районах області - Одеському, Полтавському, Москаленском. Разом із сільськими українськими центрами й ансамблями члени "Сірого клина" відзначали Різдво, Трійцю саме так, як колись святкували і святкують ці дні на Україні. Налагоджено зв'язки з українськими діаспорами й організаціями Америки, з офіційним Києвом і Тюменню, де знаходиться резиденція українського консула. Про члени центра тепло згадують і відзиваються в дитячому інтернаті №5, гістьми якого вони часто бували, особливо у святкові дні.

Енергійним і невтомним організатором усіх культурних заходів є виконавчий директор центра Евгения Сенкевич. Є в "Сиром клыне" свої прекрасні майстрині-вишивальниці Марія Михайлівна Чмырь і Марія Дмитрівна Довгань, секретами випічки смачного і теплого українського хліба повною мірою володіє Тетяна Михайлівна Дмитришина. Є свої музиканти Лідія Николина і Степанія Тарнавская. А уж чудово виконувати пісні вміють практично усі - і чоловіка, і жінки. Незліченна безліч колядок, великодніх пісень знають активісти центра, что і показав візит "Сірого клина" у "гості" на ювілей до митрополита Омському і Тарскому Феодосію в січні цього року.

Посильну фінансову підтримку організації роблять деякі керівники великих промислових організацій і фірм. Але оскільки плани центра в ювілейний рік досить масштабні, як і перспективи его розширення, хотілося б, щоб допомога в становленні і розвитку української культури на омській землі робили не тільки місцеві влади, але і підприємницькі кола, люди, яким дорога Україна й українська культура. А тому центр відкритий для усіх. Ведь якщо добрих, потрібних і корисних справ у місті стане більше, то і життя буде набагато радісніше і різноманітніше.

Алла ЛАДАН

"Слово і справа" №2 2002р. Омськ

«Сірий клин» Автори сайту: Дмитро Савулій (Омськ), Олександр Бобко (Київ)

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Вхід

Останні коментарі

Обличчя української родини Росії

Обличчя української родини Росії

{nomultithumb}

Українські молодіжні організації Росії

Українські молодіжні організації Росії

Наша кнопка


Пора выбирать — Алексей Навальный

8BE508A2-8376-44DC-A4EC-E84056BEDDB8 w1597 n r0 s